7 دلیل افت رتبه سایت در گوگل و رفع آن

7 دلیل افت رتبه سایت در گوگل و رفع آن: آیا می دونید وقتی که محتوای شما می تونه در نهایت خود را به صفحه اول گوگل برسونه و ترافیک زیادی به خود جذب کنه چه پیروزی بزرگی به دست میاد؟

متاسفانه باید بگم که هیچ کس از افت رتبه در گوگل به صورت ناگهانی مصون نیست. مسئله اینه که دلایل مختلفی برای این مشکل وجود داره و شاید در نگاه اول خیلی مشخص نباشه.

در این مطلب، می خوایم ببینیم دلایل افت ناگهانی رتبه بندی به چه صورته و چطور میشه این مشکل را رفع کرد.

پس با ما همراه باشید….

 

نوک قله یخی!

متاسفانه، هیچ راه حلی نیست که بگم میشه از آن برای تمام مشکلات استفاده کرد به خصوص وقتی بحث، بحث سئو در اصفهان باشه. زمانی که شما با یک کاهش در رتبه بندی یا ترافیک رو به رو می شید، فقط نوک قله یخی را می بینید! در نتیجه باید آماده باشید تا موضوعات بسیار زیادی را بررسی کنید تا بتونید ریشه مشکل را پیدا کنید.

نکته مهم: نکته: درصدهای اختصاص یافته در گراف بالا از مشاهدات فردی به دست آمده.

 نکته مهم: در این تصویر رایج ترین دلایل برای این مشکل را ارائه کرده ایم. حالا می خوایم این پارامتر ها را بررسی کنیم تا ببینیم که درصورت افت رتبه بندی یا ترافیک در وبسایت، چطور می تونید مشکل را رفع کنید.

انتخاب کلمات کلیدی اشتباه
شکل 1 انتخاب کلمات کلیدی اشتباه

 

موضوعات فنی

سئو فنی بر روی نحوه کراول روبات ها و ایندکس شدن سایت شما تاثیر داره. با وجود این که شما وبسایت خود را از نظر فنی بهینه سازی کرده اید، هر دفعه که فایل یا صفحه ای را اضافه کرده و یا حذف می کنید، مشکلاتی ایجاد می شه. در نتیجه، شما همیشه باید نسبت به موضوعات فنی سئو آگاه باشید. با استفاده از ابزار URL Inspection ، می تونید ببینید که موتورهای جستجو وبسایت شما را چطور می بینند.

عوامل اساسی که بر روی رتبه بندی شما موثر هستند شامل موارد زیره:

 

سربار در سرور

در صورتی که سرور شما برای افزایش ناگهانی آماده نشده باشه، می تونه باعث بشه که سایت شما تنها در چند دقیقه از دسترس کاربران خارج بشه. برای رفع این مشکل، شما می تونید یک CDN به وبسایت خود اضافه کرده و یا محتوای خودتان را کش کنید، یک تعدیل کننده بار را اجرا کنید و یا از هاستینگ های ابری استفاده کنید.

 

سرعت صفحه

هر چه فایل ها، تصاویر و پاپ آپ هایی که به محتوای خود اضافه می کنید بیشتر باشه، زمان بیشتری برای بارگذاری صفحات مورد نیازه. سرعت صفحه نه تنها یک عامل رتبه بندی بوده بلکه بر روی تجربه کاربری نیز تاثیر داره. برای بررسی سریع مشکلات، می تونید  PageSpeed Insights را بررسی کنید. برای افزایش سرعت وبسایت، می تونید از روش های زیر استفاده کنید:

  • حداقل کردن درخواست های HTTP و یا حداقل کردن یا ترکیب کردن فایل ها
  • استفاده از بارگذاری های غیر همزمان برای CSS و فایل های جاوا اسکریپت
  • کاهش بارگذاری های جاوا اسکریپت
  • حداقل کردن زمان برای بایت اول
  • کاهش زمان پاسخ سرور
  • فعال کردن کشینگ در مرورگر
  • کاهش سایز تصویر
  • استفاده مجدد از CDN
  • بهینه سازی تحویل CSS
  • اولویت بندی محتوایی که نیمه بالای صفحه قرار دارند ( بارگذاری تنبل)
  • کاهش تعداد پلاگین های مورد استفاده در وبسایت
  • کاهش ریدایرکت و اسکریپت های خارجی
  • نظارت بر سرعت صفحات موبایل

 

ریداریکت ها

این مشکل یکی از رایج ترین دلایل از دست رفتن رتبه بندیه. زمانی که شما به یک سرور جدید می روید و یا ساختار سایت خود را تغییر میدید، هیچ وقت نباید ریدایرکت 301 را فراموش کنید. در این صورت، موتورهای جستجو نمی تونند صفحات جدید شما را ایندکس کنند و یا بخاطر محتوای تکراری، سایت شما را جریمه هم می کنند.

 

انتخاب کلمات کلیدی اشتباه

آیا شما از کلمات کلیدی درست، استفاده می کنید؟ در صورتی که در زمان جمع آوری کردن کلمات کلیدی هدف جستجوی کاربر را در نظر نگرفته اید، ممکنه این موضوع باعث مشکل شده باشه. حتی در صورتی که سایت شما برای این عبارات جستجو مدت زمانی رتبه بندی خوبی داشته، گوگل قطعاً با درک هدف جستجویتان، رتبه بندی شما را تغییر می ده.

محتوای منقضی شده

این پاراگراف خیلی توضیح زیادی نمی خواد. در صورتی که محتوای شما تازه و به روز نباشه، افراد مدت زیادی در سایت شما نمی مونند. علاوه بر این، محتوای قدیمی نمی تونه موجب کسب لینک و اشتراک گذاری بشه. تمام این ابعاد میتونه دلیل خوبی باشه که جایگاه شما در موتور جستجو کاهش پیدا کنه.

نمودار دلایل افت رتبه سایت
شکل 2 : نمودار دلایل افت رتبه سایت در گوگل

یک روش ساده برای رفع این مشکل وجود داره. شما باید به صورت منظم محتوای خود را به روز رسانی کرده و برای آن تبلیغات مناسب انجام بدید تا ترافیک از دست نبدید. گرایش ها همیشه در حال تغییر هستند و در صورتی که مثلاً شما یک راهنمای جامع در رابطه با یک موضوع خاص ارائه کردید، قطعاً این راهنما نباید قدیمی بشه. به جای ایجاد کردن مکرر راهنمای جدید، باید راهنما و داده های قبلی خودتان را به روز رسانی کنید.

 

لینک های از دست رفته

همه می دونند که مجموعه لینک های شما یکی از مهمترین بخش های سئو سایت شماست. مالکین وبسایت تلاش می کنند تا لینک های با کیفیت را برای محتوای جدید ایجاد کنند. اما، زمانی که می تونید تعداد زیادی بک لینک به دست بیارید، باز هم باید مجموعه لینک های خود را همیشه، تحت نظارت داشته باشه.

برای کشف این که آیا مجموعه لینک شما در هفته های قبل تحت تاثیر تغییر قرار داشته یا خیر، می تونید از Moz و یا Majestic استفاده کنید. این ابزارها باعث می شوند اطلاعات خوبی در رابطه با لینک های از دست رفته و یا به دست آمده در دوره انتخاب شده به دست بیارید.

لینک های از دست رفته
شکل 3 لینک های از دست رفته

در صورتی که متوجه شدید که لینک منابع قوی و مورد اعتماد را از دست داده اید، باید تلاش کنید دلایل این مشکل را پیدا کنید. در صورتی که لینک های شما خراب شده اند، تلاش کنید که آن ها را تعمیر کنید. در صورتی که مالکین وبسایت لینک شما را اتفاقی حذف کرده اند(مثلاً، در زمان به روز رسانی وبسایت های خودشان)، از آنها بخواهید که لینک ها را بازیابی کنند. در صورتی که آن ها این کار را به عمد انجام داده اند، دیگر باید به دنبال لینک های جدیدی باشید.

تجربه کاربری ضعیف

User experience یکی از مهم ترین موضوعات برای رتبه بندی سایت شماست. در صورتی که رتبه بندی سایتتان در ابتدا بالا باشه اما موتور جستجو بفهمه که شما مطابق با انتظارات کاربران نیستید، در این صورت رتبه بندی شما قطعاً کاهش شدید پیدا می کنه.

موتور جستجو معمولاً مبتنی بر معیارهایی مانند کلیک ورودی، زمان سپری شده در روی صفحه، بانس ریت، تعداد بازدیدها و عوامل دیگر ارزیابی خودش را انجام می ده. به همین دلیل شما همیشه باید قوانین زیر را در زمان بهینه سازی سایت در نظر داشته باشید:

میخواهید تخصصی‌تر بدانید؟

تماس مستقیم با متخصصین سئو در اوج شید میسر شده است.

ارائه متادیتا مرتبط

به دلیل این که متا دیتا برای ایجاد کردن Snnipet ها مورد استفاده قرار می گیره، باید شامل توصیف های مرتبط با محتوای شما باشه. نخست، در صورتی که این متا دیتا به اندازه کافی جذاب نباشه، نرخ کلیک و ورود به سایت شما کم میشه. در طرف دیگر، در صورتی که snnipetهای شما تطابق کافی با محتوای شما نداشته باشه، بانس ریت سایت شما افزایش پیدا میکنه.

 

ایجاد کردن یک ساختار محتوای موثر

کاربران باید به راحتی اطلاعات ضروری را از محتوای شما به دست بیاورند. بیشتر بازدیدکننده های شما به ساختار محتوای شما توجه می کنند تا تصمیم بگیرن که آیا باید محتوای شما را مطالعه کنند یا خیر.

شما باید متن را در چندین پاراگراف دسته بندی کنید و ایده های اصلی را در تیتر های فرعی، مشخص کنید. این گام به شما کمک می کنه تا بتونید بازدید کننده هایی که به دنبال پاسخ سوالات خودشون می گردند را به سایت خودتان جذب کنید.

 

>اجتناب از طراحی ها و پاپ آپ های پیچیده

محتوا تنها چیزی نیست که مخاطب شما به دنبال آن می گرده. امکان داره افراد به دلیل رنگ های تند، و یا تبلیغات پاپ آپ نیز سایت شما را ترک کنند. شما باید طراحی های مناسب و ساده ارائه کنید و پنجره هایی که ممکنه باعث ناراحتی مخاطب بشند را حذف کنید.

 

رقابت از وبسایت های دیگر

در صورتی که هیچ کدام از گام هایی که در قسمت بالا گفتیم موثر نبود چه؟ ممکنه این موضوع نشان دهنده این باشه که رتبه بندی شما به دلیل رقابت و عملکرد بهتر سایت های دیگر کاهش یافته باشه. شما باید همیشه مراقب تغییرات در جایگاه های SERP ها و کسانی که در آن عملکرد بهتری از شما دارند، باشید.

شما می تونید استراتژی های رقبای خودتون را با استفاده از Serpstat و یا Moz نیز بررسی کنید. با این ابزار، شما می تونید منابع بک لینک ها، کلمات کلیدی که سایت های دیگر برای آن رتبه بندی شده اند، محتوای برتر و یا موارد دیگر را بررسی کنید. این گام به شما کمک می کنه تا ایده های جدیدی برای بهبود استراتژی های خودتون به دست آورید.

 

هیچ وقت دست از ردیابی سایت خود بر ندارید

شما نمی تونید پیش بینی کنید که چه زمانی ممکنه دچار افت رتبه بندی بشید. همیشه باید به دنبال منبع مشکل باشید قبل از این که ترافیک و نرخ تبدیل سایت کاهش پیدا کنه. در نتیجه، همیشه باید جایگاه خود را پیگیری کنید و آماده باشید تا نسبت به تغییرات، خیلی سریع واکنش نشان بدید.

دستاورد خواندن این مقاله

_
  1. دلایل افت رتبه سایت در گوگل
  2. موضوعات فنی سایت ها
  3. ریدایرکت ها
  4. انتخاب کلمات کلیدی اشتباه
  5. انتخاب محتواهای منقضی شده
  6. استفاده از لینک های از دست رفته
  7. تجربه های کاربری جدید
  8. ارائه متادیتاهای مرتبط با سایت
  9. ایجاد ساختار محتواهای موثر
  10. دوری از طراحی پاپ آپ های پیچیده
  11. رقابت با وبسایت های دیگر
  12. از ردیابی سایت خودتون دست برندارید

مهارت کسب شده

_
93%

برندینگ

88%

طراحی سایت و سئو

96%

مدیریت

91%

تولید محتوا

سوالات متداول؟

پرسش و پاسخ به یک سری از سوالات رایج کاربران در مورد دلایل افت رتبه سایت در گوگل در زیر آورده شده است. با این حال اگر سوال خاصی مد نظر شماست که در اینجا نیست، آن را با ما در میان بگذارید.

۱-
دلیل اصلی افت رتبه ی سایت در گوگل چیست؟

دلایل زیادی منجر به افت رتبه سایت در نتایج گوگل یا اصطلاحا SERP وجود دارد. با خواندن سرتیترهای این مقاله میتوانید جواب این سوال رو دریافت کنید.

۳-
آیا انتخاب کلمات کلیدی اشتباه در کاهش رتبه ی سایت تاثیر گذار است؟

بله. کاملا. انتخاب کلمات کلیدی مناسب و عباراتی که کاربران سرچ میکنند به شما کمک میکند که به بهترین شکل ممکن سئو شید.

۲-
آیا استفاده از محتواهای منقضی شده موجب افت رتبه سایت میشود؟

بله تا حد زیادی. استفاده از محتوای بروز و یونیک در کنار بک لینک سازی به افزایش رتبه ی سایت شما کمک میکنه.

دوره جامع آموزش طراحی، سئو و بهینه سازی سایت

ارتباط مستقیم با کارشناسان

_
شنبه تا پنجشنبه
ساعت ۰۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰
image
ساعات کاری
مجموعه
اصفهان خیابان هشت بهشت خیابان گلزار مجتمع عبادی
image
دفتر مرکزی
اصفهان
  • بالا بردن رتبه سایت در گوگل، رازهای سئو
  • برای کسب رتبه اول گوگل تنها با او دوست باشید!
  • راهکارهای افزایش رتبه ی سایت در گوگل
  • ارتقا رتبه سایت در گوگل | افزایش رتبه در گوگل تضمینی
الان سئوشید!
 

طراحی سایت در اصفهانسئو سایت اصفهان

حسین رفیع زادهمشاهده نوشته ها

حسین رفیع زاده هستم. استراتژیست توسعه فردی و شغلی. میتونم شما رو تو این بازار رقابتی با مشاوره دقیق و آنالیز تو زمینه کاریتون راهنمایی کنم و راه‌کارها و ایده‌های راه‌گشا و مطمئنی بدم تا باعث رشد چندبرابری شما تو کسب و کارتون بشه. امیدوارم بتونم با کمک خدا در خدمت به شما در انجام وظایفم موفق باشم و به شما کمک کنم تا اوج شید و در اوج بمونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *