موتور جستجو چگونه کار میکند و4$تاثیر آن بر سئو سایت در اصفهان

موتور جستجو طراحی سایت در اصفهان

موتور جستجو طراحی سایت در اصفهان اوج شید


موتور جستجو و سئو سایت در اصفهان 

در این مقاله یاد میگیرید که چطوری موتورهای جستجو کار می‌کنه؟

چطوری یک ربات گوگل سایت را می‌بینه. و مردم چطور از یک موتور جستجو مثل گوگل استفاده می‌کنند.

برخی نکات فنی و بسیار جذاب و البته مهم را در این بخش میخونید.

پس با ما همراه باشید….

موتور جستجو

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

خزش – Crawl

ثبت شدن – Submit

بودن در فهرست – Index

انتخاب در نتایج – Picking the results

فاکتورهای شناخته شده

کاربران چطور از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند؟

موتورهای جستجو معروف

سهم موتورهای جستجو

انواع کلمه کلیدی در جستجوها

کلید واژه انتقال دهنده – Navigational

کلید واژه اطلاعات – Informational

کلید واژه تراکنش – Transactional

کمی درباره صفحه ۱ و رتبه ۱ و رقبای دوست داشتنی

میزان نرخ کلیک

جایگاه صفر در نتایج

الگوریتم‌های موتورهای جستجو در طول زمان پیچیده‌تر شده‌اند. چرا که دیگه مثل گذشته تعداد وبسایت کم وجود نداره. و برای هر کلمه هزاران سایت ممکنه وجود داشته باشه. و این الگوریتم‌ها باید سعی کنند بهترین نتایج رو در کسری از ثانیه به کاربران نشون بدند. به همین جهت موتورهای جستجو مخصوصا گوگل انواع الگوریتم داره. که یک متخصص و کارشناس سئو سایت در اصفهان باید آگاهی خوبی از این الگوریتم ها داشته باشه. و اتفاق‌هایی که در پشت نتایج رخ می‌ده رو بدونه تا بتونه. متناسب با استانداردهای اون‌ها بهترین نتیجه را در جستجوی کاربران بدست بیاره.

و اگه شما آموزش کامل سئو ما رو به خوبی مطالعه کنید. و در عمل بدونید که فاکتور میزان تعامل مثبت کاربر در تک تک مسیرهای موفقیت شما نقش بسیار مهمی رو داره. می‌تونید با گوگل و ربات های موتور جستجو دوست بشید.

فراموش نکنید که هدف، کاربران واقعیه و نه موتورهای جستجو. خب بریم به قسمت‌های مهم و رایج تمرکز کنیم.

موتور جستجو طراحی سایت در اصفهان - سئو سایت در اصفهان

موتور جستجو طراحی سایت در اصفهان -سئو سایت در اصفهان – اوج شید اوج شید

موتورهای جستجو چگونه کار می‌کنند؟

به نظر من ۴ مرحله اصلی وجود داره.

  1. خزش شدن – Crawl
  2. ثبت شدن – Submit
  3. بودن در فهرست – Index
  4. انتخاب در نتایج – Picking the results

شبیه به عکس زیر:

مسیر خزش ربات تا نمایش دادن در نتایج گوگل.

خزش – Crawl

خزش توسط رُبات‌ها رخ می‌ده که به این عمل خزیدن می‌گن. ربات‌ها وارد سایت می‌شند و کل سایت را اسکن می‌کنند. مثل یک دستگاه اسکن که یک برگه را به شکل دقیق اسکن می‌کنه. اون‌ها عکس، محتوا، لینک‌ها، محتوا و … را بررسی می‌کنند. هر نوع داده‌ای رو ربات ها اسکن می‌کنند.

به این قسمت دقت کنید. الان عبارت«اوج شید» یک متن ساده است. و اصولا به آن text می‌گن. ولی«اوج شید» یک عبارت ساده text نیست. بلکه به آن ابرمتن یا hypertext می‌گن. درواقع فراتر از متنه و به یک صفحه دیگر اشاره می‌کنه. حال وقتی خزنده‌های گوگل (ربات‌های گوگل) در حال دیدن این صفحه آموزش سئو در اصفهان هستند. و به یک ابرمتن برخورد می‌کنند به واسطه آن ابرمتن، صفحه دیگر را هم می‌تونه خزش کنه.

و این چرخه همیشه تا انتها ادامه داره و خزنده‌ها همیشه در حال خزش هستند. تا صفحات جدید را پیدا کنند و از طرفی صفحات که قبلا خزش کردند رو پیدا. و داده‌های لازمه اونن صفحات رو به روزرسانی کنند.

ثبت شدن – Submit

بعد از آنکه وبسایت توسط ربات‌ها (خزنده‌ها) خزش شد، در دیتابیس گوگل ثبت می‌شه. ولی ثبت شدن به معنای اونن نیست که در نتایج نمایش داده می‌شه. در اکثر موارد فاصله زمانی بین خزش و نمایش در نتایج بسیار کمه به همین منظور مرحله ثبت شدن کمتر دیده می‌شه.

گاهی به دلیل مشکلات فنی وبسایت و یا هاست، تازه بودن سایت و … صفحات شما در این مرحله می‌مونه.

بودن در فهرست – Index

به شکل طبیعی اگه سایت شما مشکل خاصی نداشته باشه. بعد از اونکه خزنده‌های گوگل خزش رو انجام دادند، سریع مرحله ثبت شدن اجرا و تمام می‌شه. و سپس به مرحله index می‌رسه. در مرحله ایندکس index تمام محتواهایی که توسط خزنده ثبت شده دیگر توسط تمام افراد دنیا قابل دیدنه. درواقع در یک کتابخانه بسیار بزرگی به نام گوگل قابل دسترسی همگان هست. و سایت شما در این کتابخانه وجود داره.

گاهی اگر سایت شما ایندکس index نمی‌شه، تجربه نشان داده که اگر صبر کنید. حداکثر در ۱۰ روز سایت شما در نتایج نمایان می‌شه و از مرحله ثبت عبور می‌کنه.

نکته کاربردی: برای آنکه مطمئن بشید که آیا سایت شما و یا آن صفحه شما در نتایج وجود داره. و index شده عبارت site:ojshid.com رو جستجو کنید. شما به جای دامنه ojshid.com دامنه خودتون رو تایپ کنید.

انتخاب در نتایج – Picking the results

نتایج، شبیه به ضریح در یک محل عبادت می‌مونه، همه دوست دارن به سمت ضریح بروند. حال فرض بگیریم همه وبسایت‌ها توسط گوگل ایندکس شده ولی چه سایتی و در چه مکانی نمایش داده می‌شه؟

این موضوع مهمه و باعث شده نیازمند متخصص سئو بشیم و یا به سمت یادگیری سئو سایت در اصفهان بریم.

نتایج یک موتور جستجو که به آن SERP گفته می‌شه برای همه نوع کسب وکار مهمه. و زمانی نتایج نمایش داده می‌شه که کاربران چیزی را در گوگل جستجو کنند. در این لحظه موتور جستجو مثل گوگل به فهرست وبسایت‌هایی که ایندکس اند نگاه می‌کنه. و براساس یک سری ویژگی‌ها و فاکتورها اون‌ها رو رتبه بندی می‌کنه. و سپس از بین میلیاردها سایت چندین اون‌ها رو به ترتیب لیست می‌کنه.

بسیاری از شرکت‌های موتور جستجو مثل گوگل، بینگ، یاهو و … برای رتبه بندی نتایج، الگوریتم های بسیار پیچیده و دقیقی دارن. که کسی از نحوه محاسبات دقیق اون‌ها خبری نداره. ولی اکثر فاکتورهای مهم اون‌ها شناخته شدند. البته این دقیق بودن به معنای بی‌عیب بودن نیست. مخصوصا در زبان فارسی کمی ضعف دارن. ولی مهم پیشرفته و هر روز نتایج در گوگل بهتر می‌شه.

فاکتورهای شناخته شده

هر چی بیشتر و بهتر فاکتورهای مربوط به افزایش رتبه وبسایت‌ها را بدونید، وبسایت شما بازدید بیشتری می‌خوره. دقت داشته باشین که گفتیم بیشتر و بهتر، و حتما بیشتر داشتن به معنای کسب رتبه بالاتر نیست. هر چند برخی فاکتورها هنوز به شکل دقیق مشخص نیست. ولی برخی دیگه به خوبی مشخص اند و تا الان به برخی‌ها به شکل غیرمستقیم در این مقاله اشاره شده. ولی در ادامه به مهم‌ترین فاکتورهای سئو شناخته شده را اشاره میکنیم.

البته دقت داشته باشید که شما لازم نیست همه اون‌ها رو بدونید، بهتره به جای دونستن بیشتر فاکتورها، برای درک بهتر فاکتورها تلاش کنید.

دورهمی ربات ها برای رتبه بندی وبسایت اوج شید

وبسایت Backlinko فاکتورهای بسیاری را معرفی کرده مثلا:

  • قدرت و مرتبط بودن بک لینک‌ها
  • محتوای با کیفیت و مرتبط داشتن
  • معیارهای تعامل همانند CTR (نرخ کلیک)
  • حجم وبسایت و سرعت لود آن
  • چگالی کلمات، استفاده از کلمات کلیدی در متاتک، هدینگ‌ها و آدرس‌ها به شکل اصولی
  • نحوه نوشتار و دستور زبان فارسی
  • ساختار وبسایت
  • بهینه سازی کردن وبسایت برای موبایل
  • میزبان راحتی استفاده از وبسایت
  • لینک سازی داخلی
  • قدرت شبکه‌های اجتماعی

به شکل کلی عوامل رتبه سایت رو می‌شه به دو قسمت تقسیم کرد: سئو داخلی و سئو خارجی.

کاربران چطور از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند؟

نکته مهمی که باید در نظر بگیرید اینه که در هر قدمی در جهت بهبود سئو سایت در اصفهان، باید هم کاربران را در نظیر بگیرید و هم موتورهای جستجو را. صرفا بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو و پیاده سازی تکنیک های سئو بدون در نظر گرفتن تجربه کاربری فایده‌ای نداره.

به زبان ساده‌تر بدوانید که نگاه و نظر کاربران اولویت اول در سئو و بهینه سازی وبسایت هستند و این مهم‌ترین فاکتور موجود در سئو است که هیچ‌گاه عوض نشده

مسیر کاربران در جستجو بسیار ساده است ولی مهمه، به همین منظور یک مروری داشته باشیم.

  1. کاربران در ابتدا یک کلمه کلیدی یا عبارتی را در نتایج گوگل جستجو می‌کنند.
  2. سپس براساس اطلاعات کاربر، مثلا تاریخچه جستجوی او، مکان کاربر و … نتایج به او نمایش داده می‌شه.
  3. کاربر نتایج را دیده و جذاب‌ترین را انتخاب می‌کنه.
  4. کاربر به دنبال جواب خود در آن وبسایت می‌گرده اگر پیدا کنه که برای اون سایت بسیار خوبه.
  5. اگر نیازش رفع نشه دوباره به نتایج برگشته و سایت دیگه ای رو انتخاب می‌کنه و یا اگر رفع شده باشه صفحه را می‌بنده.

تمام این رفتارها توسط گوگل ردیابی می‌شه و اگه کاربران از یک وبسایت رضایت داشته باشند گوگل هم آن سایت را به رتبه‌های بالاتر هدایت می‌کنه. به عبارتی رفتار کاربران یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو می‌باشد.

موتورهای جستجو معروف

شاید این قسمت برایتان جالب باشه که بدونید که ما فقط گوگل (Google.com) را نداریم، حتما موتورهای جستجو همانند بینگ (Bing.com) و یاهو (ِYahoo.com) را شنیده‌اید. ولی ما موتور جستجوهای دیگه ای هم داریم که بسیار قوی عمل می‌کنند.

سه موتور جستجویی که اشاره کردیم مربوط به کشور آمریکا است که طبیعتا گوگل حرف اول را می‌زنه. ولی موتور جستجوی بسیار قدرتمند بایدو (Baidu.com) هم داریم که متعلق به کشور چینه. به لطف جمعیت این کشور، جزء ۱۰ سایت پرترافیک دنیا محسوب می‌شه. همینطور موتور جستجوی یاندکس (Yandex.com) که به کشور روسیه تعلق داره امکانات جالبی داره و ترافیک بالایی هم بر روی این سایت وجود داره.

سهم موتورهای جستجو

بدون شک همه می‌دانیم که سهم موتور جستجوی گوگل از همه بیشتره ولی شاید آمار زیر برای شما جالب باشه.

عکس های پایین مربوط به سهم موتور جستجوی گوگل در دسکتاپه و سهم موتورهای جستجو در موبایله.

انواع کلمه کلیدی در جستجوها

کلمات کلیدی که کاربران در جستجوها استفاده می‌کنند تقریبا به ۳ بخش کلی تقسیم بندی می‌شه:

  1. کلید واژه انتقال دهنده – Navigational
  2. کلید واژه اطلاعات – Informational
  3. کلید واژه تراکنش – Transactional

نگران این انواع نباشید، در ادامه آموزش به صورت کامل موارد بالا را تشریح می کنیم.

کلید واژه انتقال دهنده – Navigational

این نوع کلمات کلیدی صرفا برای انتقال کاربره. به عنوان مثال؛ شما سایت اوج شید را می‌شناسید. و برای آنکه وارد این سایت بشید در گوگل جستجو می‌کنید «اوج شید». و بر روی سایت ojshid کلیک می‌کنید. این نوع کلمه کلیدی که به کلمه کلیدی برند هم گفته می‌شه صرفا کار انتقال را انجام داده. به عبارت دیگر کاربر قبل از جستجو تصمیم خود را برای رفتن به یک سایت خاص گرفته.

مثال واقعی: طبق گزارش سرچ کنسول گوگل در ماه اخیر ۲۰۱۹ نزدیک به ۵۰۰ بار عبارت “اوج شید” در گوگل جستجو شده که حدود ۴۰۰ نفر کلیک کردند. این نوع کلمات کلیدی اثرات بسیار خوبی بر روی سئو سایت در اصفهان دارند. و این تعداد جستجو برای این نوع کسب و کار ما هم بسیار مناسب و خوبه. البته کلید واژه های انتقال دهنده فقط بر روی سئو تاثیرگذار نیستند. و بر روی جنبه های دیگر مثل بهبود برند، فروش و … اثرات مثبتی را می‌تونه. داشته باشه.

کلید واژه اطلاعات – Informational

در این نوع جستجو کاربران به دنبال سایت خاصی نیستند، بلکه به دنبال اطلاعات خاصی هستند. مثلا “آب و هوای امروز اصفهان” و یا “قیمت دلار در ایران” و صرفا نیاز به اطلاعات داره. به همین منظور به این نوع کلید واژه ها، کلید واژه اطلاعات گفته می‌شه و اصولا تجاری نیستند. یعنی اگه جستجو می‌کنه و وارد سایت x می‌شه در سایت x چیزی را نمی‌خره. کیوردهایی (کیورد همان کلمه کلیدی می‌شه) که در این نوع وجود داره گاهی بسیار سخته که بتونیم از طریق اون‌ها رتبه کسب کنیم. هر چند کیوردهای دست نخورده بسیاری هم داره.

پس به شکل خلاصه در این نوع کلمات کلیدی، کاربر به دنبال راهنما می‌گرده و قصد داره مثلا وقتی جستجو می‌کنه “نحوه تهیه پیتزا” بتواند از مقاله نهایت استفاده را ببره.

کلید واژه تراکنش – Transactional

این نوع کلید واژه که از اسمش مشخصه یک قصد تجاری و معامله ای را داره. مثلا “خرید گوشی سامسونگ” و یا مثلا “بهترین پیتزا در اصفهان” هدف از جستجوی این نوع کلمات کلیدی یک معامله آنلاین و یا آفلاینه، زمانی که این نوع کلمات کلیدی جستجو می‌شند .

مخصوصا از زمانی که دستیارهای هوشمند وارد بازار شده، این نوع کلمات کلیدی تراکنشی بیشتر جستجو می‌شه، دستیارهای مجازی مانند گوگل اسیستنت (Google Assistant) ، سیری اپل (Apple Siri) و الکسا آمازون (Amazon Alexa) که به صدای شما گوش می‌ده و برای شما نتایج مد نظر را نشون می‌ده. طبق بررسی‌هایی که در سال ۲۰۱۸ انجام شده به ترتیب دستیارهای گوگل، الکسا و بعد اپل عملکرد بهتری داشته‌اند.

هر ساله جستجوی صوتی بیشتر صورت می‌گیره.

کمی درباره صفحه ۱ و رتبه ۱ و رقبای دوست داشتنی

آمدن به صفحه ۱ همه را خوشحال می‌کنه ولی رتبه ۱ چیز دیگه ایه، حال باید در نظر بگیرید که گاهی می‌شه با کسب رتبه ۲ و حتی ۳ به اندازه رتبه ۱ کلیک کرد، که ما این موارد را در آموزش های خصوصی سئو سایت در اصفهان مطرح می‌کنیم. ولی نکته مهم اینه که آمدن با ماندن فرق داره. همانند انسان‌ها که بسیاری اومدند ولی یادی نمونده از اون‌ها ولی حافظ، فردوسی و …اومدند و موندند و زنده هستند

شما استراتژی سئو را که پیاده سازی می‌کنید فقط نباید به فکر آمدن باشید و برای آن تلاش کنید باید در هنگام برنامه ریزی برای آمدن به فکر ماندن هم باشید. چه بسا آمدن در صفحه ۱ راحت تر از ماندن در صفحه ۱ است.

یک ضرب المثل داریم که می‌گه “آسیاب به نوبت” و هر کسی رتبه برتری داشته باشه دائمی نخواهد بود. بنابراین چه رقبای شما و چه حتی شما، هر رتبه‌ای که دارید به آن ننازید، تازه قدم اول هستید.

هر روز تعداد جستجوها بیشتر می‌شه. هر روز تعداد رقبا بیشتر می‌شه و هر روز قدرت رقبا افزایش پیدا می‌کنه و هر روز الگوریتم های موتورهای جستجو تغییر می کنه و هر روز وبسایت‌ها در نتایج بالا و پایین می‌شه. این اتفاق ها شرایط را سخت نمی‌کنه، بلکه تغییرات در نتایج امید برای کسب رتبه را بیشتر می‌کنه.

وجود رقبا بیشترین نعمته چرا که می‌تونه بزرگ ترین درس‌ها را به شما بده. در صفحه ۱ گوگل درس‌های بسیار نهفته ای وجود داره که گاهی نیازه صرفا جستجو کنید و به نتایج خیره بشید، تا یاد بگیرید.

رقیب در نتایج گوگل یک نعمت است

شما باید هر روز در حال ارتقا و به روز بودن باشید. نباید کمال گرا باشید و نباید وبسایت تازه تاسیس خود را با سایتی که رتبه ۱ داره مقایسه کنید. وبسایت رتبه ۱ الگوی خوبی برای شما می‌تونه باشه ولی مقایسه اصولی باید درونی باشه و باید هر روز خودتان را با دیروزتان مقایسه کنید. نیم نگاهی به رقبا داشته باشید و از اون‌ها درس بگیرید ولی حق مقایسه ندارید مگه اینکه شرایط برابری داشته باشید و یا از جنبه محدودی این مقایسه را صورت دهید.

میزان نرخ کلیک و سئو سایت در اصفهان

در نمودار زیر می‌تونید اهمیت بالا بودن رتبه سایت در نتایج را ببینید.  نمودار آبی مربوط به جستجوی‌های Desktop است، یعنی در لپ تاپ و یا کامپیوترها این جستجو انجام شده و  نمودار قرمز مربوط به جستجوهای گوشیه.

میزان کلیک براساس مکان سایت در گوگل

تحلیل نمودار: وقتی سایت شما رتبه ۱ نتایج باشه تقریبا ۳۰ درصد از جستجوها در دسکتاپ و ۲۲ درصد از جستجوها در گوشی را در برمی‌گیره. به عبارت دیگه وقتی رتبه یک باشید از هر ۱۰۰ نفر در دسکتاپ که جستجو می‌کنند ۳۰ نفر آن‌ها وارد سایت شما هم می‌شوند.

و اگه در رتبه ۲ باشید ۱۵ درصد از جستجوهای دسکتاپ و ۱۳.۵ درصد از جستجوهای گوشی وارد وبسایت شما می‌شوند و برای رتبه ۳ این اعداد به ترتیب دسکتاپ و گوشی ۱۰ درصد و ۹.۵ درصده.

یک سوال پر تکرار و البته مهم: چرا در حالی که من رتبه ۱ هستم ولی کمتر از ۳۰ درصد وبسایتم کلیک می‌خوره؟

به این دلیل که گاهی ما “رتبه صفر” هم داریم.

جایگاه صفر در نتایج و سئو سایت در اصفهان 

بیایید شما هم کار عملی انجام بدید و فقط محتوا نخونید، عبارت “what is seo in digital marketing” را در گوگل جستجو کنید؛ متوجه می‌شوید که برخی عبارت‌ها در قالب پاسخ غنی در گوگل (Rich Answers) داده شده.

البته گاهی به این عبارت‌ها Rich Card هم گفته می‌شه که در قالب یک Featured Snippets هستند ولی مهم نیست، مهم اینه که شما منظور من را متوجه شدید. و علت اونکه گاهی علارغم رتبه ۱ ، کلیک کمتری بر روی وبسایت شما می‌شه اینه. این مورد در جستجوهای گوشی بیشتر به چشم میاد.

بعد از خوندن این مقاله باید موارد زیر کامل واستون برای بهتر فهمیدن سئو سایت در اصفهان جا افتاده باشه

  • خزش شدن – Crawl
  • ثبت شدن – Submit
  • بودن در فهرست – Index
  • انتخاب در نتایج – Picking the results
  • کلید واژه انتقال دهنده – Navigational
  • کلید واژه اطلاعات – Informational
  • کلید واژه تراکنش – Transactional
  • پاسخ‌های غنی در گوگل
  • بک لینک‌ها
  • چگونگی جستجو در موتورهای جستجو
  • بکاربردن کلمات کلیدی
  • سهم سرچ موتورهای جستجو در دسکتاپ و موبایل
  • کلید واژه انتقال دهنده – Navigational
  • کلید واژه اطلاعات – Informational
  • میزان نرخ اول بودن صفحه در موتور جستجو

 

 

سئو سایت در اصفهان

حسین رفیع زادهمشاهده نوشته ها

حسین رفیع زاده هستم. استراتژیست توسعه فردی و شغلی. میتونم شما رو تو این بازار رقابتی با مشاوره دقیق و آنالیز تو زمینه کاریتون راهنمایی کنم و راه‌کارها و ایده‌های راه‌گشا و مطمئنی بدم تا باعث رشد چندبرابری شما تو کسب و کارتون بشه. امیدوارم بتونم با کمک خدا در خدمت به شما در انجام وظایفم موفق باشم و به شما کمک کنم تا اوج شید و در اوج بمونید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *